Vinterlagring

I dag tenkte jeg vi skulle snakke litt om vinterlagring. Her tar vi for oss dette til ett petinetisk nivå. Vi skal innrømme at vi selv ikke gjør dette til punkt og prikke, men dette er i hvert fall teorien bak det.

Når temperaturen synker og sesongen avtar, er riktig vinterlagring avgjørende for å bevare bilens tilstand, beskytte mekaniske systemer og redusere vedlikeholdskostnader på sikt. Enten du skal lagre en veteranbil, en helgebil eller en dagligbil som står ute av trafikk i lengre perioder, vil en systematisk forberedelsesrutine gjøre bilen klar til våren.

1. Velg riktig lagringssted
- Innendørs lagring er best: en tørr, godt ventilerbar garasje eller et klimakontrollert anlegg forhindrer fukt, temperaturvariasjoner og UV-skader.  
- Utendørs lagring: bruk et høykvalitets, pustende biltrekk og parker på jevnt, godt drenert underlag. Unngå å parkere under trær eller der vann samler seg.

2. Rengjøring og beskyttelse av utvendig og innvendig
- Grundig vask og voks: fjerner veisalt, smuss og forurensninger; et lag fersk voks beskytter lakk. Har man coating så kan man gjerne gå over med en oppfriskning på denne. Enkelte produsenter tilbyr en vedlikeholdsbehandling. Alternativt gå på med en enkel sprayvoks.
- Behandling av understellet: Ta av hjul og vask inni hjulhus og felger. Vi bruker skumkanon til dette og spyler av. Gjenta om nødvendig.
- Interiør: støvsug, rengjør tepper ved behov og impregner lær. Plasser fuktabsorberende poser og la vinduene stå lett på gløtt (hvis sikkert) for å redusere fuktighet.

3. Drivstoff, væsker og motorpleie
- Fyll tanken for å redusere kondens og tilsett et drivstoffstabilisator for å forhindre problemer relatert til etanol og avleiringer. Fyll 98!! 
- Skift olje og oljefilter: brukt olje inneholder forurensninger og syrer som kan skade motoren under lagring. Varmkjør motoren og la den stå. Ikke start den før til våren. Slike småstarter fører til kondens inne i motoren og dette kan føre til rustdannelse.
- Sjekk frysepunkt på kjølevæske dersom bilen kommer til å stå kaldt. Sjekk bremsevæske og spylervæske; sørg for at frostvæskekonsentrasjonen er passende for lokale temperaturer på alle.

4. Batteri og elektriske systemer
- Koble fra den negative batteriterminalen ved langtidslagring, ELLER koble til en smart batterilader/vedlikeholder. Dette forhindrer dyp utlading og bevarer elektronikken.  
- Sørg for at alle lys er av og at alarmsystemer ikke forårsaker parasittiske strømtrekk.
- Har du elektrisk åpning der batteriet sitter, så ikke lukk igjen etter du har koblet fra. F.eks Porsche 911.

5. Dekk og fjæring
- Pump dekkene opp med høyere trykk for å minimere dekkflatskader. Maks trykk dekket tåler står på dekket. For langtidslagring, vurder å sette bilen på bukker for å avlaste fjæringen og unngå dekkdeformasjon.  
- Hvis bukker ikke er mulig, roter dekkene jevnlig eller flytt bilen litt hver sjette–åttende uke.

6. Bremser og drivlinje
- Unngå å ha parkeringsbremsen aktivert over lengre tid; bruk hjulkiler i stedet for for å forhindre fastkjørte kalipere.  
- For manuelt gir, kan det hjelpe å la bilen stå i gir for å hindre bevegelse; for automatgir så har man den i P.
- For å unngå at bremsene setter seg så er det lurt å blåse så mye vann ut som mulig fra området. Kjør om mulig litt fram og tilbake og brems. La bilen stå i ett døgn og flytt den så en halv meter fram eller bak.

7. Skadedyrforebygging
- Tett åpninger og bruk avskrekkende midler (møllkuler, peppermynteolje eller elektroniske repellenter) for å hindre redebygging i motorrom eller på ledningsnett. Plasser stålull eller nett over eksos og luftinntak hvis dette kan gjøres på en sikker og reversibel måte.

8. Dokumentasjon og vedlikeholdsplan
- Noter kilometerstand, væskenivåer og utført arbeid. Lag en sjekkliste for før-lagring og en for vårforberedelse (behandlet drivstoff, batterilading, bremsekontroll, væskenivåverifisering, dekkinspeksjon).  
- Hvis bilen lagres hos et anlegg, oppretthold forsikring og sjekk tilgangs- og kontraktsvilkår.

Oppstart etter lagring
- Inspiser grundig: væsker, slanger, remmer, dekk, bremser og ledninger. Koble til batteriet eller fjern vedlikeholderen, start motoren og la den nå normal driftstemperatur mens du overvåker lekkasjer og unormale lyder. Kjør forsiktig i starten for å verifisere bremse- og fjæringsfunksjon, og utfør en full service hvis bilen har vært lagret i flere måneder.

Konklusjon
Riktig vinterlagring er en investering som bevarer annenhåndsverdi, sikrer pålitelighet og reduserer risiko for reparasjoner. En konsekvent, grundig forberedelsesrutine kombinert med periodiske kontroller i lagringsperioden holder bilen beskyttet og klar når veiene blir varme igjen.

Vinteren er lang og sur for oss her i Norge. Kanskje denne tiden kan brukes til å kjøpe inn nye gromdeler. Fra oss f.eks? :) 

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar