Justering av dempere
Share
I dag tenkte jeg vi skulle snakke kjapt om justering av dempere. Vi selger stadig mer og mer dempere, men det er viktig at kunden også klarer å justere dette inn selv.
Dempere er en viktig del av bilens opphengssystem og spiller en sentral rolle i hvordan bilen håndterer veien. Ved å justere demperne kan du forbedre kjøreopplevelsen din, enten du ønsker bedre komfort eller mer sportslig respons. Her gir vi deg en enkel guide til hva du trenger å vite om justering av støtdempere.
Hva er dempere?
Dempere har som oppgave å kontrollere bevegelsene i hjulene og minimere støt fra veien. Dette gir bedre grep og styring under kjøreturen. Hvis demperne dine er for stive eller for myke, kan det påvirke bilens ytelse og komfort.
Under her tar vi for oss dempere som har flere justeringsmuligheter. Det finnes masse dempere med ulike typer justering. Man har 2, 3, 4, 5 og 6 veis dempere. Vi trenger ikke gå for mye inn på det denne gang da det dreier seg mest om racing dempere til høyere man kommer opp. For eksempel vil ett KW V3, som er ett gate-sett, gi deg muligheten til å justere bilen inn til slik du vil ha den. V3 settet er justerbart i kompressjon og rebound.
Justering av dempere
Det er hovedsakelig to typer justeringer du kan gjøre: kompresjon og rebound.
-
Kompresjon: Dette refererer til hvor raskt demperne komprimeres når de utsettes for en støt (som et hull i veien, hump eller curb).
- Øke lavhastighetskompresjon: Gir bedre grep i svinger, men kan føre til overstyring.
- Redusere lavhastighetskompresjon: Gir bedre komfort på ujevne veier, men kan redusere presisjonen i styringen.
-
Rebound: Dette handler om hvor raskt demperen returnerer til sin opprinnelige posisjon etter å ha blitt komprimert.
- Øke lavhastighetsrebound: Bedre grep, men kan gjøre bilen "hard".
- Redusere lavhastighetsrebound: Bedre respons, men kan gjøre bilen føles slapp.
Hvordan Justere?
-
Finn justeringsskruene: Demperne har ofte skruer eller ratt som lar deg justere kompresjon og rebound. Disse skruene kan være merket med "+" og "–".
-
Start med små justeringer: Juster 1–2 klikk om gangen. Justeringene vil ha en større innvirkning enn du tror! Tips: Begynn med alle ventilene stengt. Kjør en tur. Så åpner man alle helt og kjør samme ruten. Du vil da få en forståelse for hvordan bilen er i hver ende av skalaen. De første klikkene fra stengt ventil vil gi mye utslag.
-
Test kjøreopplevelsen: Ta bilen ut på veien etter justeringene. Merk endringer i komfort og håndtering. Gjør ytterligere justeringer basert på hva du opplever. Bruk gjerne en rundkjøring. Hard oppbremsing først, svinge gjennom og akselerer.
-
Vær tålmodig: Justering av støtdempere er ofte en prosess med prøving og feiling. Ikke vær redd for å eksperimentere! Noter gjerne ned underveis.
Å justere demperne dine kan gi bedre kjøreegenskaper og økt komfort. Med enkle justeringer kan du oppnå en betydelig forskjell i hvordan bilen din oppfører seg. Husk at enhver justering må testes ut for å finne den optimale balansen for din kjøreopplevelse.
Her har vi ett lite skjema om viser hvordan foraksel og bakaksel endrer seg med de ulike innstillingen. Gitt at man har 4 veis justering.
| Innstilling | Effekt på foraksel | Effekt på bakaksel |
|---|---|---|
| Øke low-speed rebound | Skarpere turn-in, bedre karosserikontroll, men kan redusere grep foran på dumper/utgang av sving | Roligere bak, mer stabil over gass endringer, men kan føre til understyring på ugjevne underlag |
| Redusere low-speed rebound | Mer mekanisk grep på ujevne veier, bedre demping over curbs, men mindre presis styring | Økt grep på ujevne veier, bedre trekkraft, men kan virke «slapp» |
| Øke low-speed bump | Mindre krenging under innbremsing og sving, mer direkte front, men kan forårsake tidligere understyring i dumpete svinger. |
Setter seg mindre ved akselerasjon, føles mer kontakt på rompa, men kan redusere grep over dumper |
| Redusere low-speed bump | Mer fleksibilitet på ugjevnt underlag, mer grep midt i sving, men mindre støtte | Mer grep ved utgang av sving, men bilen vil sette seg mer/krenge |
| Øke high-speed bump | Bedre forhold til raske påkjenninger fra curbs etc, men stivere bil og mindre grep på ugjevnt underlag | Mer støtte til raske endringer i last/gass, men kan bli nervøs over dumper/curbs |
| Redusere high-speed bump | Mer comfort og grep over krappe curbs/dumper, men mindre støtte når man endrer retning fort | Bakaksel holder seg mer rolig over dumper/curbs, mer grep, men mindre støtte i høy hastighet |
| Øke high-speed rebound | Bedre kontroll etter raske endringer, men hjulet kan minste grep ved veldig ugjevnt underlag | Roer seg raskere etter dumper, men vil redusere grep om den er for stiv |
| Redusere high-speed rebound | Hjulet følger ugjenvt underlag bedre, mer grep, men chassis kan oscillere lenger | Bedre demping og grep, men baken kan føles løs/sloppy |
Har du flere spørsmål eller trenger hjelp? Ikke nøl med å kontakte oss hos Nascherei Motorsport AS.